هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ این روزها اهمیت بسیاری پیدا کرده است، چرا که مراکز تجاری علاوه بر مکان خرید، به محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت نیز تبدیل شده است.
هر شهر به نسبت جمعیت و امکانات خود به مراکز خرید و پاساژ نیاز دارد. البته این میزان در شهر های توریستی یا در شهرهایی که قدرت خرید خانوارهای آن بالاتر می باشد، ممکن است بیشتر هم شود.
امروزه طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ در سطح شهرها صورت می گیرد. بیشتر این مراکز خرید به صورت ویژه طراحی و اجرا می شوند. در بیشتر شهرها با توجه به نیاز ساکنین در آن شهر شروع به ساخت و ساز می کنند. در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ باید پلان به صورتی طراحی شود که در آن عملکرد و چرخش در فضا، افراد را دچار خستگی و کسلی نکند.
طراحی پلان از مولفه های بسیار مهم آن محسوب می شود و در صورت رعایت نکردن اصول طراحی معماری، پروژه بازده خوبی نخواهد داشت و با شکست روبرو خواهد شد.
در طراحی و ساخت پاساژ و مراکز خرید ابعاد فروشگاه ها بر اساس نوع کالا، مبلمان، سازه و نیازمندی های آن مشخص می شود. بعضی از ابعاد و استانداردهای کلی فروشگاه ها در یک مرکز تجاری عبارت است از :
– در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ حداقل عرض مغازه ها 3 متر و حداقل مساحت آنها 15 متر باید باشد. مغازه ای با امکان حرکت فقط یک مشتری در راهرو بین ردیف اجناس، معمولا دارای عرض 3.5 الی 4.5 متر و طول 9 الی 18 متر است.
– در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ بالکن ها حداقل باید 2.2 متر از کف مغازه ها فاصله داشته باشند تا وسایل و اجناس به راحتی در آن قرار بگیرند.
– در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ حداقل عرض راهروها برای فروشنده ها 50 سانتی متر و عرض مناسب 60 الی 70 سانتی متر است؛ عرض راهروهای عمومی و اصلی پاساژ ها باید حداقل 1.5 متر و حداکثر 3.2 متر می باشد.
– در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ حداقل ارتفاع سقف فروشگاه ها و به صورت کلی فضاهای تجاری 3.8 متر تا 4 متر در نظر گرفته می شود که در حدود یک متر از فضاهای مسکونی بیشتر می باشد.
وجود سیرکولاسیون قوی در پروژه های طراحی و ساخت پاساژ و مراکز خرید موجب جذب افراد برای ورود به این مجتمع های جذاب می شود. همچنین وجود واحدهای تجاری که دارای پلان و ویترین هایی با طراحی معماری خوب هستند، برای جذب افراد به عنوان خریدار این واحدهای تجاری، تاثیرگذار هستند. امروزه افراد به دنبال این می باشند تا در مراکز خرید هر چه سریع تر و راحت تر به آنچه دنبال آن هستند، دست پیدا کنند.
عوامل تاثیرگذار در طراحی و ساخت پاساژ و مراکز خرید :
اصول طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ برخلاف اغلب انواع ساختمان ها، بیشتر تحت تاثیر مصرف کننده می باشد تا کارفرما.
فرآیند طراحی مراکز خرید، معمولا زمانی شروع می شود که هنوز نوع فروشگاه ها و مالکین اصلی مغازه ها مشخص نشده است. هنگامی که ساکنین و کاربری ها مشخص شده است، نیازها و تجهیزات ویژه مورد نیازشان، پروسه طراحی و پلان اصلی را تحت تاثیر قرار دهند.
طراحی مدرن مراکز خرید و پاساژ :
با گذر زمان، اصول و نکات طراحی داخلی فضاهای متفاوت از جمله طراحی پاساژ و فضاهای تجاری نیز دستخوش تغییر می شود. چنانچه نظری به آثار طراحی داخلی در دهه های اخیر بیندازید، مشاهده می کنید که این موضوع بسیار مهم، سال به سال با تغییراتی رو به رو بوده و تا امروزه به این صورت در آمده است. هنگامی که از دکوراسیون داخلی و تغییرات آن صحبت می کنیم، همه فضاهایی که طراحی داخلی در آنها اجرا می شود را مد نظر خود قرار می دهیم.
دکوراسیون داخلی فضاهای تجاری نیز مانند دیگر فضاها نسبت به گذشته با تغییرات بسیار بزرگی همراه بوده و به صورتی، شکلی علمی تر به خود گرفته است.
با رشد کسب و کارها و وجود یک فضای رقابتی به صورت همیشگی بین فروشنده های کالا، ایده های جالب و جذابی در طراحی و ساخت پاساژ و مراکز خرید برای تبلیغ و بازاریابی اجناس ارائه می شود.
طراحان داخلی و کارشناسان حوزه بازاریابی به این نتیجه دست پیدا کرده اند که با بهره مند بودن از دکوراسیونی اصولی، می توان تا حد بسیاری از مشتریان را به بازدید و خرید از پاساژ جذب کرد.
هلدینگ تخصصی ساویلا یکی از شرکت های بزرگ و معتبر در زمینه ی طراحی و ساخت انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، پزشکی، مراکز خرید، پاساژ، ساخت ویلا و… می باشد که شما مشتریان گرامی می توانید به راحتی ساختمان رویایی و مورد علاقه ی خود را با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت بسازید.
طراحی ویترین مغازه ها در پاساژ و مراکز خرید :
معمولا هنگامی که به طراحی پاساژ و مراکز خرید پرداخته می شود، ویترین از مهم ترین قسمت های جزئی مد نظر می باشد. ویترین، اولین چیزی است که مشتری مشاهده می کند و از این رو، تقریبا مهمترین آیتم در طراحی فضاهای تجاری محسوب می شود.
ویترین ها نشان دهنده ماهیت و وضعیت فروشگاه می باشند و مشخص می کنند اجناس موجود در فروشگاه در چه سطحی قرار دارند. مشتریان از ویترین ها متوجه می شوند که آیا اجناس موجود در فروشگاه به مورد نظر آنان می باشد یا خیر.
همان طور که می دانید، مشتری ها بر مبنای اجناسی که شما پشت ویترین مغازه خود قرار می دهید، اقدام به انتخاب کالای مد نظر خود کرده و در رابطه با کیفیت و سطح کالاهای فروشگاه شما تصمیم گیری می کنند.
توصیه می شود نسبت به سلیقه مخاطبین خود و آن چیزی که مراجعه کنندگان مغازه شما به دنبالش می باشند، آگاهی کافی را کسب کنید، تا بتوانید حداکثر سود را نصیب خود کنید.
به این منظور، چنانچه مایل هستید یک ویترین خاص، شیک و در عین حال، دارای چیدمان اصولی و مناسب داشته باشید، باید از ایده های منحصر به فرد و مبتکرانه در طراحی و ساخت آن استفاده کنید. این موضوع در رابطه با طراحی پاساژ و فضاهای تجاری نیز صدق می کند و ایده ای که موجب متمایز شدن مجتمع شما از دیگر مجتمع ها شود، می تواند برگ برنده شما به شمار رود.
1- طراحی دکوراسیون داخلی مراکز خرید و پاساژ :
طراحی داخلی مراکز خرید باید به صورتی باشد که علاوه بر زیبایی و چشمگیر بودن به صورت کاملا مناسب از همه ی فضا استفاده ای بهینه شده باشد. به صورتی که هر قسمت مختص به یک بخش باشد و هیچ فضایی بدون استفاده نماند؛ اما باید توجه داشته باشید که طراحی دکوراسیون داخلی مراکز خرید و پاساژ نباید مانند دیگر مراکز تجاری باشد و باید کاملا منحصر به فرد و ویژه باشد تا بتواند در ذهن افراد ماندگار شود و نشانگر هویت پاساژ محسوب شود.
بسیاری از مشتری ها فقط با دیدن ویترین و دکوراسیون آن تصمیم به خرید می گیرند و این موضوع موجب می شود تا درآمد شما با یک طراحی مناسب افزایش پیدا کند.
2- طراحی و ساخت نمای ساختمان در مراکز خرید و پاساژ :
ظاهر و دکوراسیون یک ساختمان اولین چیزی می باشد که می تواند توجه شما را به خودش جذب کند. مراکز خرید و پاساژها بخش های متفاوتی دارند که برای طراحی هر کدام از آنها باید از تکنیک های ویژه ای استفاده کرد.
یکی از بخش های مهم در این مراکز خرید و پاساژها، نما بیرونی ساختمان ها می باشد. با ایجاد یک طراحی خوب می توانید به خریداران خود نشان دهید که از داخل فروشگاه ها مشاهده کنند.
بهتر است برای طراحی ورودی مراکز تجاری و پاساژها از فرم های برجسته و حجم دار استفاده کنید. تناسب بین دکوراسیون داخلی و خارجی نیز اهمیت بسیاری در این زمینه دارد.
بعضی از مراکز تجاری بزرگ دارای قسمت های ورودی متفاوتی هستند اما در بین آنها یکی از درب ها به عنوان ورودی اصلی شناخته می شود که می توانید در هنگام طراحی و ساخت تمرکز خود را بر روی آن قرار دهید.
3- طراحی و ساخت نورپردازی در مراکز خرید و پاساژ :
موضوع نورپردازی یکی از بخش های مهم در هنگام طراحی مراکز خرید محسوب می شود.
چنانچه در زمان نورپردازی از اصول علمی استفاده شود، قطعا تاثیر فراوانی از ظاهر ساختمان دارد. با ایجاد یک نورپردازی مناسب و حرفه ای می توانید دکوراسیون فضا را به صورت کاملا متفاوتی ارائه دهید. برای این کار حتما از کارشناسان با تجربه استفاده کنید، چرا که بعضی از فضاها نیازمند نورهای غیر مستقیم و بعضی دیگر نیازمند نورهای مات می باشد.
استفاده از ترکیب های متفاوت نور و کاربرد نورهای خیره کننده و غیرمستقیم موجب می شود که دکوراسیون ساختمان جلوه متفاوتی پیدا کند.
4- بازسازی مراکز خرید و پاساژ :
با اجرای بازسازی مراکز خرید و پاساژ میتوان ارزش ساختمان را تا حد بسیاری افزایش داد و بازدید کنندگان را که برای تفریح و خرید به این ساختمان میآیند را به وجد آورد. دقت به این نکته بسیار مهم است که بازسازی ها نباید تنها برای اهداف ظاهری انجام شوند.
به کمک بازسازی مراکز خرید و پاساژ میتوان خیلی از ایرادات ایجاد شده را برطرف کرد، البته موضوع مهمی که وجود دارد این می باشد که کار بازسازی مراکز خرید و پاساژ را به شرکت های تخصصی و پیمانکارانی واگذار کرد تا نتیجه آن استاندارد و ایده آل باشد.
5- طراحی و ساخت لنداسکیپ در مراکز خرید و پاساژ:
طراحی لنداسکیپ در مراکز خرید و پاساژ می تواند به نفع محیط زیست نیز باشد، به این دلیل که در تعریف طراحی لنداسکیپ به مضامینی همچون بوم شناسی، محوطه سازی، زیبایی شناختی، بهینه سازی فضاهای شهری و … اهمیت بسیاری داده می شود، در نهایت از منابع طبیعی بهترین استفاده خواهد شد.
با استفاده از یک ایده خلاقانه و اصولی برای طراحی و ساخت لنداسکیپ در مراکز خرید و پاساژ می توان به تصفیه هوا کمک فراوانی کرد و مناطق آلوده شهری را پاکسازی کرد. با این پاکسازی محیط، مناطق آلوده و غیر قابل استفاده تغییر کرده و اصلاح می شوند و به یک فضای سبز و زیبا تبدیل خواهند شد.
6- طراحی و ساخت روف گاردن در مراکز خرید و پاساژ :
روف گاردن به مساحت قابل ساخت یک پروژه افزوده و مکان جدیدی برای اجتماع درون محیطی فراهم می کند؛ که این موضوع در سال های اخیر با توجه به ارائه راهکارهای اجرایی مناسب، مورد توجه بسیار مهندسین مشاور، معماران و سازندگان در صنعت ساختمان کشورمان شده است.
در طراحی و ساخت روف گاردن و ساخت باغ بام، المان های متفاوتی مانند انواع آبنما، آلاچیق و پرگولا، گلدان های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن های طبیعی و مصنوعی، نیمکت با چوب های اشباع، باربیکیو آشپزخانه های صحرایی و بعضی اوقات حتی بنا به سفارش جکوزی، استخر های فایبر گلاس و محل هایی برای آفتاب گرفتن، مورد استفاده قرار می گیرند.
مراکز خرید و پاساژ هوشمند دارای پیشرفته ترین فناوریها و سیستمهای دسترسی هوشمند می باشد. کاربران مراکز خرید و پاساژ هوشمند میتوانند به یک پلتفرم مدیریت همه جانبه دسترسی داشته باشند. مدیریت این مراکز خرید هوشمند هم میتواند به همه ی ویژگیهای آن دسترسی داشته باشد. برای هوشمند سازی پاساژها باید به عوامل متفاوتی در این ساختمانها همچون روشنایی، تجهیزات تأمین انرژی سرمایشی و گرمایشی، امنیت و عوامل دیگری توجه کرد.
هلدینگ تخصصی ساویلا یکی از شرکت های بزرگ و معتبر در زمینه ی طراحی و ساخت انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، پزشکی، مراکز خرید، پاساژ، ساخت ویلا و… می باشد که شما مشتریان گرامی می توانید به راحتی ساختمان رویایی و مورد علاقه ی خود را با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت بسازید.
برای کسب موفقیت در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ باید به نکات مهم زیر توجه کنید :
1- داشتن طرح خلاقانه :
طراحی داخلی یک پاساژ و مراکز خرید با استفاده از ایده های جدید و مصالح ویژه و بدون تکرار می تواند ضامن موفقیت کسب و کار در آن مرکز خرید شود. معمولا افراد جامعه در نگاه اول جذب تفاوت های ظاهری پاساژ و مراکز خرید با دیگر مجتمع های تجاری که قبل از این تجربه بازدید از آن را داشته اند، می شوند. استفاده از اکسسوری های منحصر به فرد، طراحی آب نماهایی که دارای ویژگی های خاص و جذاب هستند، می تواند زمینه ساز رونق پاساژ شود .
2– طراحی ورودی شگفت انگیز :
ورودی پاساژ و مرکز خرید نقش بسیار مهمی در جذب مشتری داشته و رسیدن به هدف را برای فروشندگان آسان می کند. به همین دلیل باید با استفاده از یک طرح کاربردی و جذاب، ضریب موفقیت کسب و کار مرکز خرید و پاساژ را افزایش داد. می توان با استفاده از مجسمه هایی با مضامین مرتبط با هدف تجاری پاساژ در قسمت ورودی، نمای خوشایندتری را به وجود آورد.
هلدینگ تخصصی ساویلا یکی از شرکت های بزرگ و معتبر در زمینه ی طراحی و ساخت انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، پزشکی، مراکز خرید، پاساژ، ساخت ویلا و… می باشد که شما مشتریان گرامی می توانید به راحتی ساختمان رویایی و مورد علاقه ی خود را با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت بسازید.
3- طراحی راهروهای پاساژ بدون پیچیدگی :
استفاده از پلان هایی برای راهروها که موجب سردرگمی مشتری می شود، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پلان مناسب برای راهروهای پاساژ و مراکز خرید، پلانی ساده می باشد که فهم آن برای مشتریان با مشکل همراه نباشد.
4- طراحی پارکینگ با اندازه مناسب :
پارکینگ پاساژ و مراکز خرید باید گنجایش و ظرفیت قابل قبولی برای پارک خودرو فروشندگان شاغل در پاساژ و همچنین مشتریان گرامی را داشته باشد. همچنین پارکینگ باید ایمنی لازم برای افراد دارای ماشین را تامین کند.
5- تهویه مطبوع هوای پاساژ و مرکز خرید :
یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام بازسازی و طراحی پاساژ و مراکز خرید باید مورد توجه عمده قرار بگیرد، تهویه مطبوع هوای پاساژ می باشد.
6- طراحی و ساخت فضای استراحت مطلوب برای بازدیدکنندگان از پاساژ :
طراحی و ساخت کافی شاپ و رستوران در هر پاساژ تجاری ضروری است و انجام این امر می تواند مزیت رقابتی برای مجتمع با سایر مراکز خرید ایجاد کند. انتخاب مکان مناسب برای این المان ها بسیار مهم می باشد. تجدید قوا در میان راه مشاهده از مرکز خرید موجب بررسی فروشگاه های بیشتر از جانب مشتریان شده و احتمال خرید را بسیار افزایش می دهد.
7- طراحی نورپردازی پاساژ و مرکز خرید :
نورپردازی امری کاملا تخصصی می باشد که نتایج بسیار ایده آلی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند. استفاده از اقسام نورپردازی ها، در طراحی پاساژها کاملا ضروری می باشد و حذف این عامل مهم می تواند تاثیر معکوس در رونق کسب و کار پاساژ داشته باشد.